Ποιός είναι αυτός ο τύπος; Ψηλός, λεπτός, άτριχος απίστευτα μυώδης, κάτω από 30, αφόρητα σέξι και τελείως διαφορετικός από τους άντρες που κυκλοφορούν στο δρόμο γύρω μας. Κι όμως, όσο και αν απέχει από τον φούρναρη, τον περιπτερά ή τον πιτσαδόρο της γειτονιάς μας τόσο εμφανίζεται συνέχεια μπροστά στα μάτια μας. Βρίσκεται στις βιτρίνες, στα εξώφυλλα των περιοδικών, στις εφημερίδες, στις γιγαντοαφίσες πάνω από την κίνηση, στις κονσέρβες, στα πακέτα με τις τσίχλες και στα καταστήματα με παιχνίδια. Ακόμα και από τα λεωφορεία που περνάνε, μας κλείνει το μάτι με νόημα.
Ας πούμε όλοι ένα γειά στον υπέροχα άπιαστο Σπορνοσέξουαλ που ήρθε ύπουλα και σιωπηλά για να στοιχειώσει και να κατακήσει το μυαλό και την καρδιά (κυρίως)αντρών και (δευτερευόντως) γυναικών.
Αν νομίζετε ότι η βιομηχανία της μόδας και της ομορφιάς (βλέπε ρούχα, κρέμες, καλλυντικά, χάπια αδυνατίσματος, γυμναστήρια και επεμβάσεις ομορφιάς) είναι καθαρά γυναικεία υπόθεση, κανετε λάθος. Εδώ και δύο δεκαετίας έχει εμφανιστεί και έχει κατακτήσει την καθημερινότητά μας το αντρικό αντίστοιχο της πλαστικής, απίστευτα όμορφης και υπεράνθρωπα (ή ίσως και απάνθρωπα) αδύνατης γυναίκας που βρίσκεται παντού στα περιοδικά και στα εξώφυλλα. Πρόκειται για τον εξίσου απίστευτο και ανθρωπίνως αδύνατο άντρα που προβάλλει ένα ιδεώδες ομορφιάς για το αρσενικό τμήμα του ανθρώπινου πληθυσμού που έχει σαν στόχο να εκμεταλλευθεί τώρα και τις αντρικές ανασφάλειες και να τις μετατρέψει σε χρήμα και αγοραστική δύναμη. Τόσα νέα αντρικά καλλυντικά, αρώματα και γυμανστήρια εμφανίζονται κάθε χρόνο. Κάποιος δεν πρέπει να τα αγοράσει;
Μια ματιά στα εξώφυλλα των αντρικών περιοδικών αποκαλύπτει τη μορφή του ιδανικού άντρα της νέας χιλιετίας. Οι τίτλοι δείχνουν ξεκάθαρα τις ανάγκες που δημιουργούνται πλέον και στους άντρες για υπερφυσικά σώματα: "Χάστε την κοιλιά σε 10 ημέρες", "Αποκτήστε τη γράμμωση των ονείρων σας", "Χτίστε κορμί σε χρόνο ρεκόρ". Ο δημοσιογράδφος Mark Simpson ονόμασε αυτόν τον άντρα Σπορνοσέξουαλ, από τις λέξεις σπορ και πορνό επειδή μοιάζει εμφανισιακά με ένα μείγμα αθλητή και πορνοστάρ. Ειδικά μετά την τελευταία τάση των αθλητών να γίνονται πρότυπα μόδας και εμφάνισης και να προβάλλουν μία νέα εικόνα που αμισβητεί την παραδοσιακή συντηρητική και ομοφοβική αντρική εικόνα.
Οι Dolce & Gabbana φωτογράφισαν την ιταλική ποδοσφαιρική ομάδα στα αποδυτήρια με τα εσώρουχα. Μερικά χρόνια πιο πριν η εικόνα αυτή θα έμπαινε μόνο σε ερωτικό ομοφιλικό ημερολόγιο τοίχου. Σήμερα κυκλοφόρησε όχι μόνο σε περιοδικά αλλά και σε γιγαντοαφίσες στους δρόμους. Το περιοδικό Attitude κυκλοφόρησε ημερολόγιο με τα μέλη της γαλλικής ομάδας ράγκμπι να ποζάρουν γυμνά. Οι άντρες που πόζαραν και στις δύο περιπτώσεις αλλά και σε ένα σωρό άλλες ανάλογες περιπτώσεις είναι από όσο γνωρίζουμε και από όσο δηλώνουν straight και διαχωρίζουν τις προσωπικές του σεξουαλικές προτιμήσεις από το μέσο της διαφήμισης. Με αυτόν τον τρόπο ανοίγουν τον δρόμο για το λεγόμενο αθλητικό modelling, όπου αθλητές παίζουν τον ρόλο μοντέλου. Εμπρός στον ένδοξο δρόμο που χάραξε ο David Becham!
Αν νομίζετε ότι το θέμα αφορά μόνο μεγάλους ανθρώπους και ότι τα παιδιά γλιτώνουν από όλο αυτό, κάνετε πάλι λαθος. Με τον ίδιο τρόπο που οι κούκλες τύπου "Μπάρμπι" δημιουργούν από νωρίς στα κορίτσια ανασφάλειες και συμπλέγματα σχετικά με την εμφάνισή τους, τα "αγορίστικα" παιχνίδια σταδιακά κάνουν το ίδιο. Τα τελευταία χρόνια έχει υπάρξει σημαντική αλλαγή στην εμφάνιση που έχουν οι κούκλες για αγόρια τύπου "Τζι Άι Τζο". Ο γνωστός πεζοναύτης των παιδιών έχει μετατραπεί σταδιακά από άνθρωπος με φυσιολογική σωματική διάπλαση σε ένα υπερβολικά γυμνασμένο, υπερβολικά μυώδες και γενικά υπερβολικά σχηματισμένο πλάσμα.
Σε αυτό το πνεύμα της "υπεραρρενοποίησης" που έχει αρχίσει να σαρώνει την βιομηχανία που απευθύνεται (κυρίως) σε άντρες, οι ταινίες έχουν πια αρχίσει να προσαρμόζονται και αυτές στα νέα ήθη. O Tyler Durden στην ταινία του 1999 "Fight Club" (τον υποδύθηκε ο Brad Pitt) ήταν ένα πρότυπο για τους άντρες αλλά το σώμα του τότε, αν και γυμνανσμένο, εξακολουθούσε να βρίσκεται στα όρια του φυσιολογικού.
Μερικά χρόνια αργότερα, και συγκεκριμένα το 2004, ο Brad Pitt θα παίξει τον Αχιλλέα στην ταινία "Troy"και προκειμένου να ικανοποιήσει τα νέα πρότυπα ομορφιά θα χρειαστεί, παρά το ότι δεν είχε ποτέ υπερβολικό βάρος, να χάσει κιλά και να γυμναστεί σε σημείο που να αλλάξει εμφανώς το σωματότυπό του. Στην ταινία εμφανίζεται σαφέστατα πιο λεπτός, μυώδης και γραμμωμένος.
Από αυτό το σημείο και μετά οι ήρωες στις ταινίες γενικά πήραν την κατεύθυνση του Σπορνοσέξουαλ. Ο Κάπταιν Αμέρικα (Chris Evans) το 2014 εμφανίζεται σαν να έχει βγει κατευθείαν από εξώφυλλο περιοδικού bodybuilding.
Ο Gerard Butler στους 300 αναγκάστηκε να γυμναστεί τόσο πολύ για να παίξει τον Λεωνίδα που άλλαξε δραματικά το σώμα του. Σήκωσε βάρη, έκανε δίαιτα (και ποιος ξέρει τι άλλο) και έκανε και ολόσωμη αποτρίχωση.
Αλλά ίσως η πιο ενδιαφέρουσα περίπτωση να είναι εκείνη του Wolverin. Ο ηθοποιός που υποδύεται τον ομώνυμο ήρωα είναι ο Hugh Jackman και το σώμα του δίχνει ξεκάθαρα τη εξέλιξη από το 2009 (αριστερά στην κάτω εικόνα) από ένα φυσιολογικό γυμνασμένο αντρικό σώμα στην εκδοχή του 2013 (δεξιά στην κάτω εικόνα) σε ένα υπερφυσικό "σπορνοσέξουαλ" κορμί. Παρατηρήστε την λεπτομέρεια ότι το 2013 ο Woverine έχει χάσει εκτός από βάρος και πολύ τριχοφυία από το στήθος αν και κανονικά, αν μοιάζει καθόλου με το ζώο με το ίδο όνομα, θα έπρεπε να συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Τα wolverine είναι εξαιρετικά τριχωτά ζώα.
Δεν είναι μόνο οι σουπερήρωες και οι ημίθεοι που πρέπει να δείχνουν υπερφυσικά λεπτοί και γυμνασμένοι αλλά όλοι οι άντρες στις ταινίες. Ακόμα και στις ρομαντικές κομεντί αν πρέπει να βγάλεις το πουκάμισό σου δεν πρέπει απλώς να δείχνεις ωραίος, πρέπει να δείχνεις υπέροχος.
Αυτός ο Σπορνοσέξουαλ τύπος είναι μια μετεξέλιξη του προηγούμενου μετροσέξουαλ, πιο προχωρημένη θα έλεγε κανείς. Τουλάχιστον από την πλευρά των μαρκετίστων και της κατανάλωσης προϊόντων. Ενώ ο μετροσέξουαλ ήταν απλώς μια "light" εκδοχή της γυναίκας που καταναλώνει ενοχικά και ματαιδόξα για την εμφάνισή της, ο σπορνοσέξουαλ τώρα την ανταγωνίζεται στα ίσια στην κατανάλωση. Ενώ ο μετροσέξουαλ έπρεπε απλώς να ντύνεται ωραία, να χτενίζεται ωραία, να μυρίζει ωραία και να αγοράζει μάρκες, ο σπορνοσέξουαλ πρέπει να τα κάνει όλα αυτά και δείχνει και απίστευτα γυμνασμένος. Το σύστημα κάνει τα πάντα για να κλείσει την παγίδα και γύρω από τους άντρες βομβαρδίζοντάς τους με υπερβολικά και άπιαστα πρότυπα όπως έκανε και στο παρελθόν με τις γυναίκες.
Ο Hugh Jackman το 2014 καθώς ετοιμαζόταν σηκώνοντας βάρη για την επόμενη ταινία Wolverine (που προφανώς σημαίνει ακόμα πιο μεγάλα μούσκουλα) έγραψε στο Twitter: "Αν η μπάρα δεν γέρνει από το βάρος, δεν κάνεις τίποτα".
Μετά από όλα αυτά έρχεται και το εύλογο ερώτημα: Θέλουν οι άντρες να γίνουν σαν αυτόν τον άπιαστο Σπορνοσέξουαλ άντρα; Η απάντηση είναι όχι. Αλλά, παρόλα αυτά, θέλουν να ξεφορτωθούν το απαλό και αφράτο σώμα της καθιστικής ζωής και, κατά κάποιο τρόπο, να "σπορνοσεξουαλίσουν" κάπως την εμφάνισή τους. Αυτή η νέα ανάγκη δημιουργεί τις σωματικές ανασφάλειες του άντρα στη νέα χιλιετία και τροφοδοτεί περιοδικά και βιβλία με θέμα προς κατανάλωση.
Σύμφωνα με σχετικές έρευνες σχεδόν οι μισοί άντρες πια μισούν το σώμα τους και συχνά οδηγούνται σε αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές όπως δίαιτες "εξπρές", υπερβολική άσκηση και άρση βαρών και χρήση στεροειδών και άλλων ουσιών. Επίσης, το ένα τέταρτο των ανθρώπων που υποφέρουν από διατροφικές διαταραχές είναι άντρες. Το τραγικό είναι ότι ακόμα και με τέτοιες ακραίες στρατηγικές ένας άντρας δεν θα καταφέρει ποτέ να αποκτήσει το σώμα που βλέπει στα περιοδικά. Και σαν να μην έφτανε αυτό, δεν γνωρίζουμε και πολλά πράγματα ακόμα για αυτό το φαινόμενο. Γνωρίζουμε ότι πολλές γυναίκες έχουν στρεβλή εικόνα για το σώμα τους και υπερβολικές προσδοκίες να γίνουν απάνθρωπα αδύνατες και άσαρκες επειδή υπάρχει περισσότερα χρόνια και γι΄αυτό υπάρχουν πολλές σχετικές μελέτες για τις γυναίκες. Για τους άντρες, όμως, δυστυχώς, η επιστήμη δεν γνωρίζει πολλά και έτσι δεν είναι σε θέση να τους βοηθήσει ακόμα.
Και τι γίνεται με τις γυναίκες; Όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις και όπως έχει ήδη συμβεί με τους άντρες που "εκπαιδεύτηκαν" να αρέσκονται σε υπερβολικά λεπτά και χωρίς καμπύλες γυναικεία σώματα, η μόδα σταδιακά επηρεάζει τα γούστα. Ενώ παλιότερα οι γυναίκες ήθελαν τον άντρα τριχωτό και όχι υπερβολικά μειώδη, τώρα βρίσκουν ελκυστικά τα υπερβολικά γραμμωμένα και μυώδη αποτριχωμένα αντρικά σώματα ενώ η "κοιλίτσα" από σημάδι γοητείας έχει μετατραπεί σε αδιαμφισβήτο ελάττωμα.
Όμως, το θέμα δεν είναι τι αρέσει στις γυναίκες. Αυτό είναι αδιάφορο. Σημασία έχει ποιο είναι το πρότυπο ομορφιάς που επιβάλλεται από την βιομηχανία μόδας και την βιομηχανία ομορφιάς. Δεν είναι τα γούστα των αντρών που ωθούν τις γυναίκες σε εξαντλητικές δίαιατες και τη νευρική ανορεξία. Άλλωστε υπάρχουν πολλοί άντρες που προτιμούν τις καμπύλες. Είναι η επίπλαστη ανάγκη να ταιριάξεις με το πρότυπο ομορφιάς που σου έοχυν επιβάλλει οι άλλοι. Γι΄αυτό και άντρες λιώνουν στα γυμναστήρια σηκώνοντας βάρη και καταναλώνουν στεροειδή και άλλες ουσίες σαν καραμέλες. Γι΄αυτό και τα αγοράκια πια ζητάνε κούκλες σουπερήρωες που μοιάζουν στον Σβαρτσενέγκερ. Γι΄αυτό και υγιέστατα κατά τα άλλα νέα παιδιά πεθαίνουν από καρδιακή ανεπάρκεια πριν να γίνουν τριάντα. Γι΄αυτό κι εσύ γίνε Σπορνοσέξουαλ. Αρέσει στις γυναίκες και ο Hugh Jackman διαβεβαιώνει ότι είναι εύκολο.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου